Sunday, January 17, 2010

TiP PuTuS CiNtA

Melupakan kekasih lama xlah semudah mcm antar folder ke Recycle Bin n delete cmtu je. Hbgn ksh syg, cnta yg mesra suatu ketika dlu sukar nk dilupakan lbh2 lg bagi kaum wanita. Cnta yg berkualiti dr lelaki mmg ssh nk dpt sama dgn yg baru dan perasaan terkenang-kenang dan merindu pedih dlm hati sering membuat diri kita tnp sedar menggugurkn air mata. Berapa kerasnya hati kita, betapa brutalnya jiwa kita untuk menahan sebak jiwang rasa, ia memerlukan ketahanan jiwa untuk sembuh secepat mungkin.. Alaaa.....lupakan je yg lama, bina yg baru tak semudah dikata, jujurnya secebis perasaan syg tentu ada.

Camner agaknya kita nk melupakan kekasih lama, bekas suami, bekas isteri, bekas tunang atau bekas kawan baik yang dulu kita cukup sayang..?

1.Hapuskan kenangan bersama si dia
Setiap perkara yg dilakukan akan membuatkan korang mengingatinya kembali. Singkirkan dia dpd lamunan diri korang dan simpan foto-foto u olls berdua ataupun hadiah-hadiah pemberiannya di satu tempat yg lbh jauh dr jangkauan dan pandangan mata. Jgn lupa padamkan nombor telefon bimbitnya dpd genggaman u olls. Termasuklah juga khidmat pesanan ringkas (SMS) dan pesanan suara darinya.

2.Jangan menyeksa diri
Bila ada benda-benda atau sesuatu yg xdapat disingkirkan dari ingatan, nk xnk akan membuat u olls teringat kembali kepadanya. Misalnya lagu kenangan u olls berdua disiarkan kembali di corong radio, jgn smpai buat u olls tergilakannya kembali dan berasa sedih meratapi nasib yg menimpa. Ia kerana, hal itu tidak kena pada tempatnya.

3.Si dia dh de pengganti
Apabila mengetahui si dia sudah mempunyai pengganti, sememangnya wajar utk u olls melahirkan perasaan cemburu. Perlu disedari, u olls terpaksa merasakan bahagia yg dicari tlh lps dr genggaman si dia dan sudah tiba masanya untuk u olls bt bnde yg same.

4.Berhenti membandingkan
Sikap u olls yg suka membanding dgn teman lain sepatutnya disingkirkan. Jgn sesekali membandingkan skp, perangai, bentuk fizikal, saiz yg besar pd bekas suami, atau tingkah laku teman baru dgn bekas kekasih. Hal ini terjadi apabila u olls belum bersedia utk menjalinkan hubungan bersama, u olls akan menggunakan pelbagai macam alasan. Itu cuma mainan perasaan.

5.Kehidupan berbeza
Kebiasaannya, u olls akan menghabiskan cuti hujung minggu brsama, ttp kini u olls terpaksa keseorangan. Bagaimana kita dpt menjalani hr tersebut tnp seseorang di sisi? Sbnrny perasaan cemas tersebut akn hilang dgn sendirinya. U olls harus sedar bhw sememangnya sudah ditakdirkan u olls hidup bersendirian dan harus menikmati hujung minggu dgn sebaik-baiknya.

6.Ingat hal-hal yang buruk tentang dirinya
Pada umumnya, wanita cenderung mengingati setiap perkara yg dilakukan bekas kekasihnya. Untuk melupakannya, u olls harus mengingati setiap perkara buruk yg ada pada dirinya. Misalnya, dia seringkali mengutuk diri u olls, membandingkan penampilan u olls dgn rakan-rakan, mengeluarkan suara yg tinggi atau tiada ketepatan masa.

7.Rakan dan keluarga pendengar setia
Walaupun pelbagai langkah tlh dilakukan utk lupakn dirinya, namun ingatan terhadapnya sentiasa bermain difikiran. Luahkan masalah u olls itu kepada rakan-rakan dan belah keluarga rapat yg boleh dipercayai dan jgn sesekali menyimpannya di dalam hati. Takut nanti u olls pula yg merana. Dengan cara sebegitu, ia sedikit sebanyak dapat menghilangkan kehadiran si dia dari fikiran u olls.

8.Cipta fantasi
Kita selalu memikirkan bahawa perpisahan itu xkn berlaku sekiranya psgn mmhmi hati budi dan bertolak ansur. Masalahnya kini, u olls sudahpun memutuskan hubungan cinta dan tiada gunanya lagi utk berbicara tentang diri si dia. Lebih baik u olls cari pengganti dan ceritakan hal ini kepada teman-teman lain. Siapa tahu mereka mungkin mempunyai kenalan yg lagi bagus dari kekasih lama. Selalulah berfikir positif

No comments: